duwawa.reismee.nl

Lillooet, stank.

De muggen waren gisteravond rijkelijk aanwezig. Zelfs Erik die als een heuse Toeareg gekleed in de stoel lag werd gestoken. Ondanks de warmte besluiten we unaniem om maar naar bed te gaan. Het is nog geen half tien en loeiwarm in de camper. Na een erg warme nacht waarbij alle ramen en de deur open stonden werden we vanmorgen bijna allemaal mopperend wakker. Die k.. muggen hadden toch nog openingen in de horren gevonden. Een aantal zat al voor de hor van de deur te wachten op hun ontbijt. Dat doen wij maar binnen. De temperatuur is aangenaam. Ook binnen. Na het ontbijt verlaten we met gezwinde spoed dit Walhalla voor muggen. We besluiten om de tanks niet te legen. Je moet op deze camping vijf CAD betalen voor het dumpen van het afvalwater. Dat vinden we zonde. Het toilet gebruiken we toch niet en afwassen is voor later. Het begin van deze dag is niet geweldig. Eerst de muggen en nu lijkt het wel of we in een rijdende Dixie zitten die twee weken niet gelucht is. Wat een stank. En geen dumpstation te bekennen. Hoewel we twee keer een bordje tegenkomen zien we niet het station waar we zo naar uitkijken. We proberen van alles om de stank te verminderen. Airco laag, hoog, uit, geen ventilatie, ramen open, maar niets helpt. Hoewel het bergop erger is dan bergaf. Maar ja dat is geen optie. Bij 108 mile ranch vinden we het beloofde Roadhouse niet.

Vanaf Lillooet vertrokken de goudzoekers noordwaarts. Na elke paar mijl stonden er roadhouses waar gegeten en geslapen kon worden. Ook konden er paarden gewisseld worden. Vandaar de namen van sommige plaatsen. 108 mile ranch ligt dus 108 mijl van Lillooet.

We passeren 100 Mile house en 70 Mile house. In Clinton stoppen we . En niet alleen vanwege de naam. Er is een museum dat ons aardig lijkt. Het is al zeker dertig graden, dus gaan we eerst in een coffee house aan de warme koffie. We vinden er zelfs Sipi falls bonen uit Oeganda. Die moeten we kopen. De uitbater vraagt welke maling we willen. Voor een cafétière zeggen wij. En hij gaat aan de slag. Uit verschillende soorten en smaken koffie bestellen we dubbele espresso, americano, caramel macchiato, chai latte en cappuccino. Het museum stelt niet heel veel voor en is gratis. De studentenkaarten voor niets meegenomen. Nog wel twee winkeltjes met curiosa bezocht.

Duco geniet van het besturen van de camper. De weg is afwisselend. Slingert zich door het heel qndere landschap dan de afgelopen dagen. Soms lijkt het op een maanlandschap. Vaak een spoorlijn of de Fraserrivier langszij. Geen spoor van een dumpstation. Wennen aan de stank doen we helaas niet. Wel kijken we er steeds naar uit als we bergaf rijden.

Hat creek ranch is meer van hetzelfde, een museum met historische gebouwen. We rijden verder. Hoewel de stank de eetlust niet bevordert, stoppen we bij een

camping aan een meer voor de lunch. In de schaduw is het nog te doen. We vluchten de camper uit en nemen plaats in de campeerstoeltjes. Omdat de camping geen receptie heeft en je je betaling cash in een envelop moet doen, verwachten we geen dumpstation. Helaas hebben we gelijk.

Het laatste stuk gaat over een prachtige weg die de loop van de Fraser rivier volgt. En de weg wordt weer gevolgd door een spoorlijn. Mooie vergezichten. Op enig moment komen de Bridge rivier en de Fraser rivier samen. De Bridge is helder blauw en de Fraser is bruin. Samen gaan ze als bruine rivier verder.

In Lillooet vinden we snel de gekozen camping, Cayooz creek campsite. We krijgen een plekje in de volle zon. Wel met elektriciteit en wateraansluiting en Wifi. De thermometer bij de receptie geeft 42 graden C aan. Eerst de strontbak geleegd. De Cayooz creek loopt langs de camping. Eerst de watermeloen geslacht. Al snel daarna bouwen we met zijn zessen een dam. Het water is fris, maar geeft heerlijk verkoeling. Wat een verademing. Geen muggen en geen Dixie. Het toiletgebouw is netjes en heeft gratis douches. De kok van de dag is Annelies en Peter is hulp/leerling. Bami is het enige wat op het menu staat. Heerlijk. Na de afwas gaat een ieder douchen. Later speelt de jeugd een spelletje kaart. De wijsheid drinkt een wijntje en geniet van de omgeving En van een prachtige heldere sterrennacht.

ruud

Weer een heel(h)eerlijk allemaal verhaal en eind goed al goed. Leuk. Volgende keer goudzoekers: toch maar die 5 loonies uitgeven? Want goud zoeken en s... vinden? Een Dam bouwen, wel weer logisch .. je blijft Nederlander toch? PS volgens mij zijn jullie nog niet afgekickt van China en de Bami. LoL

Karin

Volgende keer maar iets minder zuinig. Verder leuk verhaal.

ruud

supermooie old Lilliooet bridge.